Wist u dat een magazine een zeer effectief marketingmiddel is? Het valt op tussen de folders en flyers in de brievenbus en heeft een hoog bewaargehalte, waardoor uw onderneming langer onder de aandacht blijft. Reisbureaus, makelaars, fashion bedrijven en hotelketens zetten deze manier van marketing al langer in en bewijzen dat het werkt. In deze blog leggen we de meerwaarde van een periodieke uitgave uit en geven we een aantal tips en tricks.
Een magazine kunt u jaarlijks, per kwartaal, maandelijks of zelfs wekelijks uitgeven. Met een vaste frequentie van uw periodieke publicaties, kunt u in contact blijven met uw doelgroep. U kunt ze met de inhoud van het tijdschrift inspireren en tegelijkertijd laten zien dat uw onderneming expert is in uw branche. Dit wekt vertrouwen, waardoor bestaande klanten terugkeren en nieuwe klanten zich aan uw bedrijf willen binden.
Zoals u hierboven kunt lezen, draagt een bedrijfsmagazine bij aan een goede relatie met de doelgroep en creëert u hiermee het gewenste imago rondom uw onderneming. Extra voordeel is dat u met een tijdschrift uw doelgroep kunt activeren. Dit staat of valt met goede content. Niet alleen de tekst, ook de afbeeldingen en de opmaak van de pagina’s zijn hierbij van belang. Het moet ‘lekker’ zijn om naar te kijken en de juiste beleving meegeven van uw producten en/of diensten.
Om dit te bewerkstelligen is het van belang dat u uw doel nauwlettend in de gaten houdt: wat wilt u communiceren en wat wilt u daarmee bereiken? De vormgeving speelt hierbij een belangrijke rol, want de herkenbaarheid (huisstijl) moet blijven, maar tegelijkertijd dient het magazine te verrassen. Ook de content is van belang. Speel hiermee in op de behoefte van uw (potentiële) klanten. Wees relevant, inspirerend en transparant. Zorg dat vormgeving en content in balans zijn.
Let er bij uw gekozen content op, dat het magazine niet alleen over uw bedrijf en diens producten of diensten gaat. Dan wordt het een ‘reclameblaadje’ en is het niet meer interessant voor de doelgroep. Sterker nog, het kan averechts werken! Denk maar aan de bekende slagzin ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’. Als u met uw magazine alleen maar lovend over uw eigen bedrijf bent, zal dit geen vertrouwen wekken. Zorg daarom dat u ook leveranciers, bedrijven waar u mee samenwerkt en bestaande klanten ruimte biedt in uw blad. Luchtigere of juist meer diepgaande artikelen die aan uw branche gerelateerd zijn, zijn ook altijd een goed idee. Daarmee laat u uw authenticiteit, kennis en kunde zien.
Met uw magazine kunt u uw doelgroep inspireren, maar het einddoel zal bijna altijd ‘een hoger conversie percentage’ zijn. U wilt nu eenmaal dat de doelgroep voor uw bedrijf kiest en niet voor de concullega. Om dat te bewerkstelligen kunt u in het magazine websitelinks toevoegen, waar men een informatief filmpje of een uitgebreide portfolio kan zien. Ook kunt u bijvoorbeeld, mits relevant, kortingsbonnen in uw magazine plaatsen of lezers aanmoedigen om een gratis adviesgesprek aan te vragen (zet hier altijd een einddatum bij). Door slim om te gaan met deze zogeheten ‘call-to-actions’, kunt u de lezer activeren contact met uw bedrijf op te nemen, uw website of showroom te bezoeken of direct uw product te kopen. Een magazine kan dus ook goed worden ingezet als salestool!
Kortom; genoeg redenen om een magazine te (laten) maken. Wat voor bedrijf u ook heeft, Zeeman Reclamegroep kan een magazine op maat voor u ontwerpen, drukken en verspreiden. Uiteraard kunnen wij ook de gehele content (teksten en fotografie) verzorgen. Meer informatie en inspiratie vindt u hier.
Liever eerst een adviesgesprek? Neem vrijblijvend contact met ons op, we nemen graag de tijd voor u onder het genot van een kop koffie of thee!