Jubileumboek of gelegenheidsboek

Speelt u met het idee om een jubileumboek of gelegenheidsboek uit te geven? Dat vinden wij bij Zeeman Reclamegroep een uitstekend plan! Een boek is namelijk een tastbare en blijvende herinnering van een mijlpaal. Dit kan bijvoorbeeld het 100-jarig bestaan van uw bedrijf, het 10-jarig jubileum van de voetbalvereniging of een gedenkschrift van een lokale bekendheid zijn. Wat voor gelegenheid het ook is, het is het waard om te worden vereeuwigd in een boek.

Tips bij het maken van een jubileumboek

Eerlijk is eerlijk, het maken van een jubileumboek of gelegenheidsboek heeft wel wat voeten in de aarde. U wilt dat het boek een mooi bewaarexemplaar wordt, dat nog jaren uit de kast wordt getrokken door diverse generaties. In uw hoofd weet u precies hoe het jubileumboek moet worden, maar hoe zet u dat nu om in daden? Hieronder hebben we enkele tips verzameld, die u helpen om van uw boekproject een succes te maken.

Neem de tijd. Het realiseren van een jubileum- of gelegenheidsboek is een tijdrovende klus. Trek hier ongeveer een jaar voor uit.

Concept. Wilt u een chronologisch verhaal vertellen van een bedrijf, waarbij historie, heden en toekomst worden aangehaald of gaat u liever aan de slag met interviews, waarbij oudgedienden anekdotes vertellen over de lokale voetbalvereniging? Denk het concept helemaal uit, zodat u een duidelijk startpunt van het boek heeft.

Plan van aanpak. Onze ervaring leert dat een jubileumboek (of gelegenheidsboek) nooit van de grond komt als er geen duidelijk plan van aanpak is. Stel vast welke onderwerpen u wilt behandelen en of u eventueel externe bedrijven (tekstschrijver, fotograaf etc) wilt inhuren. Daarnaast is het belangrijk dat u de tone of voice bepaalt en een strakke planning maakt. Zo kunt u op een systematische manier aan het werk gaan.

Deadline. Een harde deadline is ook een goede tip als u een jubileum- of gelegenheidsboek gaat uitgeven. Zo’n deadline is meer om uzelf te beschermen. Wanneer u namelijk in de historie van een bedrijf dat 150 jaar bestaat duikt, kunt u zichzelf gemakkelijk verliezen. Een deadline helpt u met knopen doorhakken.

Hulp bij archiefonderzoek. Soms is het nodig dat een archief wordt uitgeplozen. Dat is een vak apart. Het kan u ontzettend veel tijd schelen als u de hulp inschakelt van een auteur die ervaring heeft met archieven.

Het schrijfproces. Aangezien een jubileum- of gelegenheidsboek vaak ook aan derden (bijvoorbeeld klanten of oud medewerkers) wordt gegeven, is het van belang dat het boek leesbaar is. Ons advies is om een ervaren schrijver hiervoor in te huren.

Beeldmateriaal. Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Zorg dat u voldoende beeldmateriaal heeft om toe te voegen in uw boek.

Specialisme

Bij Zeeman Reclamegroep hebben wij diverse jubileumboeken en gelegenheidsboeken ontworpen, gebonden en gedrukt. We durven wel te zeggen dat dit inmiddels een specialisme van ons is. Memoires, herdenkingsboeken, jubileummagazines, informatieboeken, gelegenheidsboeken… we draaien ons hand er niet voor om. En of u nu een boek van 40 of 400 pagina’s wilt laten bundelen en deze 5 of 50.000 keer wilt laten drukken, bij ons is het allemaal mogelijk. Bekijk ons portfolio om alvast inspiratie op te doen!

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen op dit gebied? Maak vrijblijvend een afspraak met ons, we gaan graag met u in gesprek.