Google, Coca Cola, Nike en Zeeman Reclamegroep. Zodra u deze merknamen hoort, kunt u het logo erbij dromen. Dat is de kracht van een sterk logo. In deze blog geven wij u een aantal geheime ingrediënten waar een beeldmerk aan moet voldoen, om sterk, herkenbaar en succesvol te zijn.
Als eerste is het belangrijk dat u weet welke doelgroep het logo moet bedienen. Is dit de zakelijke markt? Dan kiest u voor een strak logo, zodat u serieus en betrouwbaar overkomt. ‘What you see, is what you get’, het logo is de afspiegeling van uw bedrijf. Is de consumentenmarkt uw doelgroep? Dan is het verstandig om het logo iets speelser te maken, waardoor het ‘prettig’ is om naar te kijken.
De uitdrukking ‘less is more’ is bij logo’s ook het geval. Bedenk dat een logo zowel in klein als groot formaat het juiste gevoel naar voren moet brengen. Om een logo zo krachtig mogelijk te maken, zijn te veel details overbodig. Houd het simpel! Des te beter is het te herkennen.
Daarnaast dient een logo tijdloos te zijn. Het is de bedoeling dat uw bedrijf voor langere tijd mee gaat, zo ook uw beeldmerk. In principe zou u een logo nooit hoeven te veranderen. Uiteraard kunt u deze wel iets aanpassen naar de huidige trends, maar dat moet zitten in de kleine details.
Een restyling kan bijvoorbeeld net even een beter kleurprofiel zijn of een strakker lettertype. Hierbij is Google een mooi voorbeeld. Hun eerste logo was nog met een uitroepteken en met dikke, speelse letters. Inmiddels is het een strak design geworden en mist het uitroepteken. De kleurcombinatie is hetzelfde gebleven.
Feit blijft dat als uw logo in de basis al niet goed is, deze ook niet goed wordt door een restyling. Wanneer het oorspronkelijke logo niet ‘gered’ kan worden, dan kunt u er beter voor kiezen om een volledig nieuw logo te laten ontwerpen. Bij een nieuw logo kan er bijvoorbeeld een knipoog naar het vroegere logo worden gemaakt, om zo de herkenbaarheid te bewaren.
Houd er als laatste rekening mee dat het logo zowel op een donkere als op een lichte achtergrond goed tot zijn recht komt. U kunt het beeldmerk bijvoorbeeld in kleur en in zwart of wit laten ontwerpen of de tekst in het logo vergroten bij ‘small-use’, zodat het nog steeds leesbaar is.
Ook kunt u een ‘avatar’ gebruiken, dit wordt vaak gedaan bij Facebook. In plaats van een langwerpig logo te plaatsen, gebruikt u een gedeelte ervan dat evengoed nog de strekking van het logo laat zien. Bij Zeeman Reclamegroep gebruiken we alleen het beeldmerk (dus zonder tekst).
Wanneer u rekening houdt met bovenstaande ingrediënten bij het ontwerpen van uw logo, zal deze sterk, herkenbaar en succesvol zijn. Liever een logo-expert inhuren? Neem contact met ons op, het is ons dagelijkse werk!
Meer info: https://www.zeemanreclamegroep.nl/diensten/reclamestudio.