Deelname aan een vakbeurs kan een onderdeel zijn van uw marketingplan. Op een beurs komen ‘persoonlijk contact’, ‘driedimensionale presentaties’ en ‘beïnvloeding van zintuigen’ samen, waardoor u uw doelgroep directer kunt aanspreken. Als u dit op de juiste manier aanpakt, kan dit leiden tot conversies. Maar dan moet u wel opvallen tussen de andere aanbieders. Wij delen hiervoor graag enkele praktische tips met u.
Er worden talloze beurzen in binnen- en buitenland gehouden. Daarom is het van belang dat u de beurs uitkiest die het beste bij uw bedrijf past. Bepaal vooraf welke bedrijfsdoelen u wilt realiseren en kies hier de beste vakbeurzen bij. Houd daarbij rekening met financiële en praktische aspecten en bezoek eerst zelf de beurs (of lees reviews), zodat u een weloverwogen keuze kunt maken.
Als de eerste stap is gezet, is het belangrijk om aan de organisatie van de beurs uw voorkeursplaats door te geven. In sommige gevallen kunt u bij inschrijving ook uw favoriete plek reserveren. De mooiste plekken zijn uiteraard als eerste bezet, dus wees er snel bij! Een strategische locatie op een beurs is bij een ‘stop- of verzamelingsplek’, zoals bij een attractie of horecagelegenheid. Een andere goede plek is – als deze aanwezig is – bij de conferentiezaal, waar tijdens de beurs lezingen worden gegeven.
Na het bepalen (en vastleggen) van uw beursplek, kunt u zich gaan focussen op uw stand. Deze moet opvallen tussen de andere standhouders. Bestaande klanten zullen bijna altijd even bij u binnenwandelen, maar een mooie en uitnodigende stand zorgt ook dat u nieuwe klanten aantrekt. Op die manier kan een beurs u ook omzet opleveren. Onderstaande tips helpen u om een goede stand neer te zetten:
Zorg voor herkenning. Een opvallende stand mist zijn doel als niemand weet welk bedrijf daar wordt vertegenwoordigd.
Zorg voor eenheid. De stand en de promotiemiddelen dienen op elkaar afgestemd te zijn, zo voorkomt u een chaotische stand.
Interactiviteit. Een beurs is de plek om interactief bezig te zijn. Zorg voor bijvoorbeeld driedimensionale presentaties, een simulator, demonstraties, workshops etc. om de potentiële klant te triggeren en te enthousiasmeren.
Maak gebruik van acties. Een actie die alleen op de beurs geldig is, zorgt voor FOMO (fear of missing out). Hierdoor is de kans groter dat u nieuwe prospects schrijft (geldt vooral voor kleine aankopen).
Goodiebag. Wij Nederlanders zijn gek op ‘gratis’. Beloon daarom uw bezoekers met bijvoorbeeld een goodiebag, waar niet alleen een mooie brochure van uw bedrijf in zit, maar ook bijvoorbeeld een pen en een leuke attentie.
Enthousiaste standbemanning. Als de bemanning van uw stand enthousiast is en er fris en fruitig uitziet, nodigt dit eerder uit tot een praatje. En een praatje kan altijd lijden tot een conversie.
Gebruik geen standaard stand, maar laat deze op maat maken. Op die manier valt u beter op tussen de massa en draagt u meteen de juiste sfeer uit van uw bedrijf.
Gebruik extra middelen in en om uw stand. Denk daarbij aan zitzakken met reclame, mooie loungebanken die uitnodigen om even te gaan zitten, opvallende beachflags met de juiste slogans en wandbekleding met sprekende fotografie.
Presenteer uw producten op een unieke manier. Als u bijvoorbeeld een fietsenwinkel heeft, kunt u door middel van presentatieblokken uw fietsen extra laten opvallen. Of wat dacht u van een draaiend plateau waarop u uw nieuwste product kunt lanceren? Niets is onmogelijk, dus laat uw gedachten de vrije loop!
Let op de details. Ook als u ‘standaard’ statafels in uw stand wilt, kunt u deze een knipoog naar uw onderneming geven. Het is mogelijk om alles in uw stand te personaliseren. Dit zorgt voor herkenning, waardoor uw onderneming eerder wordt onthouden door potentiële klanten.
Licht. Zorg voor voldoende en mooi licht. Een presentatie is spectaculairder met een spotlight en een sfeerlamp nodigt eerder uit om uw stand binnen te stappen dan een bouwlamp.
Opbouwen. Het opbouwen van een stand is een vak apart. Wij adviseren om dit te laten doen door professionele standbouwers. Dit scheelt u veel tijd en energie.
Out-of-the-box. Op een beurs wilt u opvallen, u wilt potentiële klanten in uw stand verwelkomen, u wilt uw bedrijf bekender maken. Met een standaard stand gaat dit niet lukken. Denk daarom out-of-the-box: hoe gekker, hoe interessanter. Let daarbij wel op dat u uw bedrijf niet verloochent. Houd de identiteit die u wilt uitdragen altijd als leidraad.
Een beursdeelname kan ontzettend leuk zijn en zelfs omzet opleveren. Maar dan moet uw stand wel opvallen tussen de andere deelnemende partijen. Bovenstaande tips helpen u dit voor een deel te bewerkstelligen, maar wilt u echt uitblinken, dan komen wij graag in contact met u!
Met onze jarenlange ervaring als standontwerpers en -bouwers, kunnen wij uw stand naar een next level brengen. Benieuwd welke ideeën we voor uw beursdeelname hebben? Bel naar 0223 66 8838 of stuur een mail naar frans@zrgbv.nl. Inspiratie vindt u vast in ons fotoboek.